Data en software Integratie zo langzaam als een slak

Waarom duurt het realiseren van software en data integratie zo lang?

U herkent ‘em vast wel: het is ongetwijfeld met stip de meest gestelde vraag binnen integratie-projecten. Hoe moeilijk kan het zijn, als je bijvoorbeeld ‘gewoon’ NAW-gegevens tussen 2 systemen wilt uitwisselen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens zo over een integratie-opdracht heb gedacht: de oplossing lijkt eenvoudig maar is in de praktijk niet zo makkelijk. Terug naar de vraag waarom het ontwikkelen van een dergelijke integratie in de praktijk veelal dan toch zo lang duurt. Hieronder mijn antwoorden en ter inspiratie enkele persoonlijke tips (om teleurstellingen te voorkomen).

Waarom duurt het zo lang?

  • Het ontwikkelen zelf duurt niet lang, maar het is de specificatie die vaak de meeste moeite en tijd kost. Welke data wil je precies integreren? Hoe wordt dit in het ene systeem genoemd en hoe in het andere? Stel je past de data aan in het ene systeem, moet de aanpassing dan automatisch naar het andere systeem? En stel, dat daar nu juist ook een aanpassing is gedaan… wat dan?Zo kun je tijdenlang doorgaan met het vragen naar informatie die er gewoon nog niet is. Het is alsof je een bouwbedrijf een huis laat bouwen met een foto als bouwtekening.
  • Tools die heel eenvoudig lijken te werken geven vaak toch onterecht de indruk dat je het ‘wel even fixt’. Met Zapier kun je bijvoorbeeld zonder veel kennis van techniek eenvoudig diverse applicaties integreren; Gmail, Dropbox, Magento bijvoorbeeld. Maar wat is alles? Ik geef het een hele grote kans dat juist jouw vraagstuk niet geïntegreerd kan worden met deze tool. En ook al kan het wel, dan kost het wederom nog behoorlijk wat tijd om precies uit te zoeken wat je exact wilt integreren.
  • Producten als Jitterbit en Mulesoft zijn relatief eenvoudig integratie-software. Op zich fantastische tools, maar vaak sta je – zonder dat je het eerst doorhebt – met 1-0 achter. Jouw opdrachtgever heeft torenhoge verwachtingen gecreëerd tijdens een flashy verkooppresentatie, waar eenvoudige cases in snel tempo worden belicht. Hoe ga jij hier op de werkvloer mee om?

De hamvraag is nu: Hoe versnel je de realisatie van een integratie? Hieronder een paar persoonlijke tips:

  • Kijk allereerst of je echt geen standaard koppelingen kunt gebruiken. Als er al iets bestaat wat werkt, d.w.z. dat al gerealiseerd is, getest en eenvoudig is te installeren, gebruik dan deze functionaliteit . Indien mogelijk pas er je werkproces op aan.
  • Doe je huiswerk. Maak vooraf 100% duidelijk wat je wilt integreren. Wat versta je onder een adres: is dat een straat en een huisnummer bij elkaar (bv. in Salesforce) of wordt een adres genoteerd als een straatnaam en een huisnummer apart? Dit moet 100% duidelijk zijn. En wanneer moeten de gegevens verstuurd/gesynchroniseerd worden? Ja, wij van Kodify vragen door!
  • Zorg dat het voor alle betrokken partijen interessant genoeg is om mee te doen (lees: zorg dat de integratie voor hen ook echt wat oplevert. Creëer waarde.

Wil je meer weten over het versnel verlopen van data of software integratie? Kijk op onze website en doe hier onze online integratie quickscan: https://www.kodify.nl/kodify-academy/online-integratie-quickscan/. Kom vervolgens in actie en versnel – al dan niet met behulp van onze expertise – jouw integratie-project.